Serkonan Room uit Dishonored 2 in 3D

tentoonstelling

Arranged Realism – Kunst in Games

Van oktober 2021 – januari 2022 organiseert Indietopia de tentoonstelling Arranged Realism in Museum Belvédère. Het is de eerste expositie in Nederland waar kunst van beeldschermen wordt vertaald naar de echte wereld met nieuwe technieken als rotoscoping en fotogrammetrie.

Er zijn veel kunstenaars nodig om kunst te maken voor virtuele werelden, variërend van het tekenen van gras en bomen die wuiven in de wind, tot het zorgen voor realistische schaduwen. Elk detail in games wordt samengesteld door een team van ontwerpers en kunstenaars.

In het museum zijn werken en werelden te zien in virtual reality,
3D-prints van game-artefacten, interactieve installaties, gamediorama’s en concept art van de beste digitale schilders ter wereld. Bezoekers kunnen kunst bewonderen uit games als Horizon Zero Dawn (2018, Guerrilla), Fallout 4 (2015, Bethesda Games), Desperados III (2020, Mimimi Games) en Dishonored 2 (2016, Arkane Studios). Ronduit spectaculair en nooit eerder getoond: twee gamescènes in 3D, vervaardigd uit materialen als hout, hars, textiel en papier.

 

scenografie

Dishonored 2 in 3D

Scenografe Caroline van de Meent bouwt speciaal voor de tentoonstelling een stijlkamer geïnspireerd op de Hindelooper Kamer. Indietopia directeur Merijn de Boer komt met de titel ‘Serkonan Room’, in zijn rol als gast-conservator voor Arranged Realism.

In de game Dishonored 2 is dit het kantoor van wetenschapper Dr. Hypatia, die onderzoek doet naar de bloedvliegenplaag die het eiland Serkonos teistert.

De replica toont veel mooie details, van  geverfde vloertegels tot een 3D-geprinte gaviaal, zelf gebouwde houten meubels en tweedehands accessoires die zo goed mogelijk lijken op de voorbeeldscene.

virtual reality

Terrarium

De Nederlandse kunstenaar Durk van der Meer gebruikt onorthodoxe methodes om 3D objecten in VR te creëren met Google Blocks en Substance Painter.

Protopia

Durk is geïnteresseerd in protopia, een toekomst waarin wetenschap en natuur in symbiose bestaan. Hij combineert deze dingen tot kleurrijke sciencefiction. Waar gebouwen worden gemaakt om mooi te zijn en honderden jaren mee te gaan. Waar technologie de omgeving doordrenkt met visuele poëzie. En waar minimalisme tot een minimum wordt beperkt.

Inspiratie

Kunstenaars als Moebius (Jean Giraud), Jeroen Bosch, M.C. Escher, Marc Giai-Miniet en Antoni Gaudi zijn een inspiratiebron voor Durk, wegens de wereldopbouwende kwaliteit in hun werk. Projecten als deze helpen om de museumervaring interactiever te maken.

Serkonan Room uit Dishonored 2 in 3D

digitale presentatie

Voorwerpen uit games

Een van de onderdelen in de tentoonstelling is een digitale presentatie van game-artefacten. Het toont negen bekende voorwerpen, zoals Corvo’s Mask uit Dishonored 2 en het medaillon dat Geralt of Rivia draagt in gameserie The Witcher. De presentatie bestaat uit foto’s en teksten over de voorwerpen.

 

 themahoeken

Gamen in het museum

Voor drie games zijn speciale themahoeken ingericht, waar bezoekers kunnen gamen op een PlayStation 4 : What Remains of Edith Finch (2017, Giant Sparrow), Journey (2012, thatgamecompany) en Dear Esther (2012, The Chinese Room).

De games zijn laagdrempelig, want spelers raken snel vertrouwd met de besturing en de gameplay. Bovendien liggen meesterlijk geschreven verhalen ten grondslag aan deze games. Alle drie behoren ze tot het genre walking simulator, dit zijn avonturengames waarin beweging en interactie met de omgeving centraal staat.

 vintage hoezen

Collectie big boxes

Er worden meer dan 70 zogenaamde Big Boxes uit de jaren ’80 en ’90 tentoongesteld. Deze hoezen maken deel uit van de collectie van Anne Bras, ook bekend als PC King. De gelijkenis tussen deze dozen en oude filmposters is geen toeval, want de kunstenaars die ze maakten, werkten vaak aan projecten voor zowel de film- als de game-industrie

Idee voor een samenwerking?

Ons team denkt graag mee
neem contact op